De ontwikkeling van zonne-energie en elektrische auto’s gaat enorm hard. Dat zal niemand zijn ontgaan. Zo las ik recent over de realisatie van een enorme ‘solar plant’ bij de luchthaven van Cochin in India en de razendsnelle ontwikkelingen bij Tesla met o.a. hun elektrische auto’s en batterij techniek zoals de ‘Powerwall’ . Waar gaat dat naartoe?
De auto als zonnecel
Het toekomstbeeld dat dit bij mij oproept is het volgende. Over een aantal jaren zal het merendeel van onze auto’s voorzien zijn van zonnecellen in de carrosserie. Opslag van de energie, en later gebruik zal door de verbeterde batterijtechniek geen issue meer zijn. Hierdoor zullen zij deels of geheel in hun eigen energie gaan voorzien. En daar waar de auto’s de energie niet meer nodig hebben, kunnen zij die leveren aan het elektriciteitsnet. Als we dat combineren met de ontwikkelingen op diverse luchthavens met hun eigen ‘solar plants’, ontstaan mijns inziens verrassende nieuwe business mogelijkheden.
Betalen met je auto
Stel jezelf eens voor: Schiphol heeft in totaal circa 30.000 parkeerplaatsen, 17.000 voor passagiers en bezoekers en nog eens 13.000 voor werknemers. Als straks het percentage auto’s met zonnecellen steeds groter wordt hoeven we niet meer te betalen om bij Schiphol te parkeren, maar we ‘betalen’ doordat onze auto’s energie leveren aan de luchthaven. En wat zij overhouden, kunnen zij vervolgens aan de stad leveren.
Ofwel; Beste Schiphol, in de toekomst bied ik mijn auto aan als zonnecel, dan kan ik heel lang gratis parkeren. In mijn beleving gaan we zo van een tijdperk van ‘ACCESS FOR ALL’ (het internet) naar een tijdperk van ‘ENERGY AND CREATE FOR ALL’
Van luchthaven naar energiecentrale
Rest alleen nog om nu al na te denken over hoe je een luchthaven ook inricht als energiecentrale. Wat dat betekent voor een businessmodel en de klantbeleving, is hetgeen waar ik me graag in verdiep. De techniek laat ik graag aan anderen over, maar ik weet zeker dat dat wel goed gaat komen